onsdag 4 mars 2009

All you need is fisksås

Har uppdaterat smakerna i köksskåpen lite. Blev glad när jag märkte att det inte behövs nån omvälvande förändring för att laga mat som smakar väldigt annorlunda. Rekommenderar att experimentera med till exempel de här flaskorna och burkarna, tricket är att hitta rätt balans mellan flera av dem, det är inte så noga med måtten utan viktigare att smaka, röra, puttra, hälla i mer och smaka lite till! Matlagning helt enligt min filosofi!




Från vänster: fisksås, ostronsås, limesaft, röd currypasta, kokosmjölk, en burk palmsocker och framför en påse Tom Ka-currypasta. Jag tror att allt utom palmsockret och påsen går att hitta i vilken stor matbutik som helst. Annars (för helsingforsbor!) rekommenderar jag varmt Vii Voan invid Hagnäs saluhall. Där finns allt, personalen hjälper dig gärna hitta rätt flaskor - och det är dessutom billigt.

Allt bloggande gör mig lunchhungrig - dags att börja skvätta ned lagom mängder ur utvalda flaskor i en wok och se hur det artar sig. Återkommer när det har artat sig väl :)

4 kommentarer:

  1. Vad gör man med palmsocker? Jag blir också hungrig - mm!

    SvaraRadera
  2. En flaska som jag också kan rekommendera är svampsoja (mushroom soy sauce). Den brukar jag använda till vissa kötträtter, nudelrätter, och t.ex. stekt ris. Passar också tillsammans med ostronsojan i wokrätter. Perkekt som bas för olika köttmarinader dessutom. Krossa några vitlöksklyftor och små bitar av citrongräs i en mortel. Tillsätt salt och svampsoja, och marinera köttet i det. Grilla eller stek... Blir helt zuper!

    Sen så måst du ju köpa en riskokare om du int har redan! Kostar kanske tjugolappen vid Clas Ohlson. Så handlar du en femkilos säck med AAA-jasminris från VII Voan. AAA-klassen är bästa kvalitén, lönar sig att ta den, och de e ändå mycket billigare (och bättre) än i "vanliga" affärer. Jag har aldrig kokt ris i en kastrull efter att jag fick min första riskokare för kanske 10 år sen.

    SvaraRadera
  3. mysanlover: det är lite sötare än vanligt socker, och har en djupare smak, mer mot kokos. Passar bra som smaksättning i curryn, wokrätter och sånt... men kan tänka mig att det kan vara gott i andra sammanhang, typ ha i te eller baka kakor av. Måste testas! :)

    tapza: Tack för tipset! Låter som en jättegod marinad.
    Har nog alltid tänkt på riskokare som en onödig apparat som tar upp plats i köket -- men efter några portioner riktigt klottigt jasminris med i övrigt jättegod mat börjar jag nästan bli beredd att ändra åsikt...

    SvaraRadera
  4. Jag är också emot onödiga apparater, men riskokare är int det tycker jag... En gång riskokare - alltid riskokare. Kvalitéskillnade är stor jämfört med kastrullkokande, och det hela sköts ju dessutom automatiskt. Min gick annars sönder just, efter 10 år, så måst handla en ny här...

    SvaraRadera