måndag 23 mars 2009

Vad varje matblogg brukar hylla

Jag vet att jag är lite sent ute, men nu är jag i alla fall igång med boken "Den hemlige kocken", som handlar om fusk inom livsmedelshandeln och livsmedelsindustrin.

Boken är något som alla borde läsa. Såklart. Det har ni väl hört ren. Fast ju längre jag kommer i den, desto mer beklämd blir jag över att de som absolut mest skulle vara i behov av avslöjandena som duggar tätt i boken aldrig kommer att läsa den. Alltså såna som äter massvis med färdigmat, inte bryr sig om var nånting är tillverkat, vad maten har för kvalitet eller vad som är tillsatt i den.

I morgontidningen läste jag om hur finländarnas matvanor väntas förändras i och med recessionen. Där sa någon representant för mattillverkarna att jodå, visst väntar en ändring: "De produkter som sålts bra är just länkkorv, ljus påläggskorv och köttfärs, vilket kan tolkas som att så kallad basföda säljer bättre"

Ursäkta mig, basföda? Hur kan något som är blekrosa och fullproppat med tillsatsämnen, utfyllnad och fett kan räknas som basföda? (korven, inte köttfärsen då.) Det är synd om oss som tror det, och det är liksom poängen i "Den hemlige kocken".

Ikväll har jag tänkt gå och träna (det är alltså ett medvetet grepp att skriva ut det i bloggen så jag inte kan ursäkta mig själv sen när jag är för lat för att dra mig iväg till gymmet). Och före det ska jag stoppa i mig lite basföda så jag orkar. Basföda som alltså INTE är något som låtsas vara kött men istället består av en rätt stor del potatisflingor, bindväv, smakförstärkare och vatten.

1 kommentar:

  1. Japp! Säg till när du kommer så kan jag riva bort plasten och värma billys panpizzan i god tid.

    SvaraRadera