torsdag 26 februari 2009

Matlagningskurs med chili på schemat


En av de allra bästa sakerna på vår Thailandsresa var all god mat som fanns överallt. På restauranger, på strandcaféer, lagad på kärror eller mobila motorcykelkök på gatan... Det mesta vi provade på smakade alldeles fantastiskt. Och fantastiskt god mat skulle man ju gärna vilja laga själv också - så jag gick på matlagningskurs för att åtminstone kunna försöka.




Kursen var jätterolig och jag lärde mig enormt mycket på bara en eftermiddag. Att gå igenom de vanligaste kryddorna och grönsakerna som används i thaimat och titta på hur de ser ut färska var intressant, och att få veta vad man ska göra med dem (och få en hel del tips om vad man kan ta istället om man bor i ett land där det inte växer miniauberginer eller morning glory...) Vi var åtta elever och vi lagade enormt mycket mat, kanske femton olika rätter sammanlagt, som vi alla smakade på och hjälpte till med.





Det var jättebra att lära sig hur mycket kryddor (currypasta, chilifrukter, fisksås...) som man faktiskt ska ha i maten för att den ska bli god. Åtminstone jag har nog tagit för lite av allt när jag har försökt laga nåt mer exotiskt hemma. Kom fram till att tricket är att balansera upp nivåerna av starkt, salt, sött och syrligt med varandra - inte särskilt lätt att bemästra i en handvändning men väl värt att öva på.


Pedagogiken gick ut på att vi alla lagade kanske fyra, fem rätter - och hjälpte till när andra lagade andra rätter. Det blev en hel massa olika rätter, och vi uppmanades flitigt att smaka i alla skeden av kokandet och ur allas grytor. Tror att vi avverkade uppemot hundra skedar - köksflickan som skötte om disken var snabb i vändningarna...



Från vänster Tom Yam Kung-soppa med räkor, wokad kyckling med champinjoner i ostronsås, Tom Kar Kai-soppa med kokosmjölk och kyckling, wokad kyckling med färsk grönpeppar och... Ja, en soppa jag har glömt bort vad den hette. Och smakade. Men den var säkert också god.


Också intressant att testa helt nya kokmetoder - som att woka över öppen eld, genom att kasta ner grönsaker och kryddor i en panna som är så brännhet att det slår upp eldslågor... Kanske inte att rekommendera hemma under spisfläkten.







Och som avslutning på kursen blev det förstås en brakmiddag. Vi orkade knappt hälften av all mat vi hade lagat...




Så, snart kommer det lite kryddigare recept här i Kakformen! Ska prova mig fram lite först och se vilka av recepten som kan tänkas fungera bäst i finländska förhållanden. Men kan redan nu komma med glädjebeskedet att nästan allt man kan tänkas behöva fanns i den första exotiska butiken i Helsingfors som jag gick in och tittade i - och det bådar ju gott.

4 kommentarer:

  1. Det där 'Morning Glory' låter - exotiskt...

    SvaraRadera
  2. Bladgrönsak som wokas hel, med stjälk och allt. Att så exotiskt :)

    SvaraRadera
  3. Hehe, jag associerade till lite andra saker...

    SvaraRadera