torsdag 28 januari 2010

Vetesurdeg

Läsarfråga: Vetesurdeg låter trevligt. Hur gör man en sån?

Svar: Så här till exempel.
Jag har fått min av Kajsa som har lagat den med rågsurdegen som grund. Det är bra fart i vetesurdegen och den går att använda till många slags bröd (en liten sked i våffelsmet kan rekommenderas!) men den verkar vara lite svårare att hålla liv i än rågsurdegen. Medan rågsurdegen tål att negligeras ganska länge börjar vetesurdegen snabbare lukta aceton och bli oanvändbar om man inte matar den regelbundet.

1 kommentar:

  1. Jag startade en ny vetesurdeg igår och det bubblade ganska fint redan i morse :) Är otroligt imponerad av att du fått din orginalversion att leva så länge. Inspirerad av dina baguette de luxe ska jag se om jag hinner via Chez Marius idag...baguetteplåt it is :)

    SvaraRadera