söndag 10 januari 2010

Baguette deluxe

Dags att testa min mest matrelaterade födelsedagspresent: baguetteplåten. En sak med räfflor och små hål som ska göra att baguetterna blir lagom raka, jämnt gräddade och krispiga runtom. (Finns på t.ex. Chez Marius eller Kokkipuoti, billigare på den förra) För att testa rörde jag ihop ett riktigt grundrecept. Och stod beredd med kameran.


Baguetter på fri hand
3 st

4 dl fingervarmt vatten
0,5 påse torrjäst
2 msk vetesurdeg
1 msk honung
2 tsk salt
(1 dl speltmjöl)
Vetemjöl tills degen är lagom fast

Jag körde degen ganska länge i hushållsassistenten, satte sedan i saltet och knådade lite till. Jäste i kylskåp i cirka två och en halv timme (funkar nog att jäsa mycket längre i kylskåp också). Tog ut degen, knäppte ugnen på 210 grader och delade degen i tre delar som jag stoppade ner i baguetteformen. Då degen har jäst i kylskåp blir den lättarbetad fast den är ganska lös, rekommenderas!

Bonus auf der Packung: Rezept auf Deutsch! Habe es aber nicht verwendet, vielleicht später...

På plåten jäste baguetterna jättebra. De fick jäsa så länge ugnen blev varm, ungefär en kvart. Jag är inte så noggrann när jag bakar så tidigare baguetteförsök har blivit ganska sneda och ojämna. Men inte de här.

Note to self: tvätta ugnsluckan för bättre gräddningsfoton...

Väl inne i ugnen jäste de upp ännu bättre, sprack snyggt på ovansidan och blev såklart helt jämnt formade efter plåten. På 14 minuter blev baguetterna gyllenbruna och klara.

"Skär upp mig! Fraaas!"

Jag var nöjd med slutresultatet. Utseendet: med beröm godkänt. Yta, färg och knaprighet: utmärkt. Och smaken var riktigt bra den också. Dessutom fastnade degen inte alls på plåten och den var jättelätt att diska.
Jag kan nog rekommendera en baguetteplåt för den som bakar mycket baguetter eller den som vill ha ett mycket enkelt sätt att garanterat lyckas med baguetter.

2 kommentarer:

  1. Mmmm, det ser jättegott ut! :)

    SvaraRadera
  2. Woow. Önskade mig en baguetteplåt till julklapp, men fick ingen. Snygga blev dom.

    SvaraRadera