måndag 10 augusti 2009

Trendig, helt klart

Om nån inte har koll på vad det allra senaste är, så är det enligt HBL att syssla med "Homing" - att plocka bär och svamp och syssla med att sylta, safta och fixa med det man plockat.

Konstigt, jag som trodde att det var ett normalfinländskt (normalnordiskt) beteende sedan några tusen år tillbaka. Som folk på senare tid har glömt bort mer och mer, eftersom allt finns att köpa. Men oj, så fel jag hade.
Nu ska jag äta svampsås och vara galet trendig. Om nån undrar:

Bästa svampsåsen (2 portioner)
Svamp, några nävar, rensad och skuren i mindre bitar
1 rödlök
1 dl grädde
Salt, peppar

Stek, häll på grädde, puttra. Ät med pasta och känn dig som en mästare på homing.

4 kommentarer:

  1. Hmm.. Jag skrev helt säkert en kommentar här tidigare idag och nu är den borta. :O

    Ja, jag försökte i alla fall fråga varför det heter homing?

    SvaraRadera
  2. Kanske för att det låter håttare än "hemmapyssel"?

    SvaraRadera
  3. Homing är ett ganska bra uttryck tycker jag. Lite samma grej med t.ex. surdegar. Mamma skrattade då jag fick min första suris och sa att det där sysslade min mormor med för femtio år sedan...

    SvaraRadera
  4. Exakt :) Månne det blir ännu trendigare och häftigare bara man ger det ett nytt namn. Fast det är lite som att uppfinna hjulet på nytt och på nytt...

    SvaraRadera