tisdag 5 maj 2009

Tisdagslistan: Väckelserörelser

Dagens Tisdagslista tar upp ett så gott som dagligen återkommande fenomen: hur tungt det är att komma upp ur sängen för att komma sig iväg till jobbet. Det är som att det bara blir svårare trots att det är ljust och ofta soligt på morgnarna.

Här listar jag beprövade knep för att stiga upp problemfritt i god tid. Kan ju också tillägga att inte ett enda av dem funkar, så ni kan ju fylla på listan med mer eller mindre värdelösa tricks. Om ni har vaknat än idag, vill säga.

1. Placera telefon/väckarklocka långt borta ifrån sängen.
Enda effekten det har är att det skapar ilska och frustration över att måsta stiga upp och stänga av tjutandet. Ilska som måste sovas bort. Försovningen är garanterad.

2. Ställa in väckningen lite tidigare, för att med gott samvete kunna trycka på snooze ett par gånger och sedan glatt stiga upp.
Funkar inte. Sömnskulden som orsakats av den allt för tidiga väckningen måste tas igen med åtminstone tre, fyra, fem eller obegränsat antal snoozeperioder till.

3. Gå och lägga sig tidigare.
Skitdumt förslag. Såklart somnar man inte om man en gång ansträngt sig för att lägga sig tidigt, eller så hinner man inte med allt som borde ha gjorts under kvällen -- ELLER så är man bara precis lika trött följande morgon ändå.

Fler fiffiga förslag? Eller kanske - under över alla under - ett uppstigningstips som verkligen fungerar??

4 kommentarer:

  1. Jag brukar använda ettan med min telefon. Jag sover ofta igenom alarmet ändå men så brukar jag ha åtminstone två påminnelser och de funkar nästan alltid. Om jag har tent eller annat viktigt ber jag dessutom mamma ringa. ("Är du alldeles SÄKER nu att du e vaken??" Jååjååå mamma... (baravilalitetill ;)))

    Tvåan används också flitigt och jag håller med om att trean är helt skrattretande.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att man ska skaffa baby. Garanterad väckning och uppstigning.

    SvaraRadera
  3. Martin: Tänkte nu mer på mindre drastiska metoder.

    Sockerkaka: Beställa väckning per telefon är kanske inte så dumt ändå. Fast ganska lätt att sätta ur spel - jag lär också vara rätt bra på att tala i telefon i sömnen.

    Ytterligare ett dumt tips jag hörde nyss är att lägga fram morgondagens kläder prydligt kvällen innan, för att på så sätt lättare komma upp ur sängen. Bullshit. Det gör jag varje kväll och det är ändå ytterst arbetsamt att vakna.

    SvaraRadera
  4. Okej det här kommer lite sent, men jag tycker faktiskt att klockradio är ett ganska bra påhitt. Annars kanske du borde testa ett såntdär wake up light...?

    Annars har Martin helt rätt i det där med baby :-) Jag har inte haft några som helst problem med att vakna de senaste 2,5 åren *lällällää*

    SvaraRadera