måndag 11 maj 2009

Språkförbistring

På ett café i Stockholm:

jag: Ursäkta...
Cafétjej: Aaa?
jag: Var är toaletten?
Cafétjej: Varmt vatten?
jag: (ser ut som ett frågetecken)
Cafétjej: Vill du ha en tekopp eller?
jag: nej -- jag sa VAR ÄR TOALETTEN.

En trappa ner till höger var den. Hur blygsam jag än försöker vara kan jag ändå inte påstå att jag talar SÅ dålig svenska att det skulle vara svårt att fråga om vägen till wc.

Lite språkproblem till trots (trodde jag aldrig att jag skulle skriva i samma andetag som jag avhandlar Sverige) var det en jätteskön Stockholmssemester. Mina fötter känns alldeles förfärligt sjuka och det är ju ett bra mått på hur mycket vi har promenerat och sett.

Jättefin stad är det, man borde nog åka dit oftare. Stockholms starkaste kort är ju att stan liksom är en bra blandning av hemma och utomlands på samma gång. Och så får man billig kaffelatte i varje hörn. Då kan det inte gå fel.


Vyn mot stan är knäppt på Valdemarsudde på Djurgården. Fint ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar