fredag 29 maj 2009

Ta det lugnt

Jag håller på att baka ett bröd med levain, eller vildjäst. Det tar tre och en halv dag. Och mellan varje moment är det ungefär åtta timmar, så jag har en del fritid att blogga ihjäl.

Vildjästen är lite kul - det är russin, vatten och socker som har stått framme i nästan en vecka. Sen silar man bort russinen och vätskan är alltså jäst som det går att baka bröd av.
Eller går och går, jag håller ju på och provar just nu.

Helgen tillbringas förresten på jobbet. Tänk på mig där ni sitter ute i solskenet och de trettio plusgraderna. Fast förresten, tänk bara i morgonsolen. Jag har morgonskift både på lördag och söndag så lite uv-strålning ska jag väl hinna exponera mig för efter arbetstid.
När jag inte bakar evighetslimpa då, vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar