söndag 17 maj 2009

Kokosmuffins med limeglasyr

Det här blir ganska luftiga och lätta muffins som passar bra att antingen piffa till med glasyr eller äta som de är.

Kokosmuffins

2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
50 g smör
2 tsk bakpulver (knappt)
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
1 msk mjölk

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kokos och tillsätt sen smöret och mjölken och rör försiktigt slätt. Klicka ut i muffinsformar och grädda i 200 grader.

Fixa fina cupcakes (bilden högst uppe på sidan!) genom att röra ihop ungefär 1,5 dl florsocker, en tesked smält smör, rivet limeskal och så mycket limesaft att konsistensen blir lagom, och glasera muffinsen när de har svalnat.

1 kommentar:

  1. Sådär, nu har jag rättat receptet och skrivit in smörmängden också! På uppmaning av en bloggläsare som ringde mitt i cupcakebakandet :)
    Förlåt Kaktuskatten, tog i lite när jag gissade smörmängd ute på stan, men resultatet blir nog bara saftigare muffins skulle jag tro. Lite extra smör har väl ingen dött av! (ok, jag fattade själv felet i det där sista...)

    SvaraRadera