torsdag 19 februari 2009

Chokladcheesecake - Den Allra Bästa.



Det här är den absolut bästa chokladcheesecaken jag någonsin har smakat, så rubriken är ingen överdrift. Man använder mörk choklad i smeten, men smaken blir mer mot kraftig mjölkchoklad. Jag blev bjuden på kakan på en fest med massa god mat, men samtliga gäster verkade tycka att cheesecaken sopade banan med allt annat. Efter det har den spritt sig snabbt, åtminstone i min släkt efter att jag lagade en sån till släktkaffet på julafton och fick skriva ut ett antal kopior av receptet...

Receptet kommer från ett gammalt nummer av en finsk mattidning. Jag har översatt det och ändrat en del saker - bland annat föreslås det att man ska spetsa smeten med rom eller likör. Jag har inget emot alkoholdrycker sådär annars, men de ska inte ner i den här kakan - den är perfekt utan spetsning!

Chokladcheesecake

Botten
175 g havrekex
75 g smält smör eller margarin

Fyllning
4 gelatinblad
200 g mörk choklad
200 g naturell färskost (inte light! kom igen, det är chokladcheesecake på gång.)
1 1/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg, delade så gulorna och vitorna är skiljda åt
2 dl vispgrädde
2 msk hett vatten (lämna kvar i kastrullen efter att du smält chokladen i vattenbad)

Mixa eller smula kexen och blanda ihop dem med smält smör. Tryck ut dem till kakbotten i en form.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.

Blanda färskost, hälften av sockret, vaniljsockret och äggulorna i en skål. I en annan skål vispar man äggvitorna och resten av sockret till hårt skum. Och i en tredje skål (blir många skålar, men håll ut - det är värt det!) vispar man grädden.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Blanda ner den smälta chokladen i färskostskålen, och vänd sedan ner innehållet från de båda andra skålarna.
Krama ur gelatinbladen och smält dem i de ca 2 matskedarna hett vatten. Rör ner blandningen i chokladmassan när den har svalnat lite. Häll över allt på kakbottnen och ställ i kylskåpet i minst 4 timmar. Servera kylskåpskall.

6 kommentarer:

  1. Har du blivit inspirerad av den där bloggen jag tipsade dig om? Syftar på fotot. :)

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt min mamma som har varit matstylist här! Hon bakade just kakan och jag bad henne knäppa en bild på den, och fick en så här fin :)

    SvaraRadera
  3. Oj! Den ser sådär lagom lantligt romantisk ut. :)

    SvaraRadera
  4. Bilden ser ut att komma direkt från Allers! Du och din mamma sku kunna börja sälja recept och bilder dit ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, sen när vi tröttnar på nyheter och förskolebarn :)

    SvaraRadera