fredag 20 november 2009

Bli mer eko

Jag är fortfarande mätt efter gårdagens brakmiddag som avslutade en kurs i matlagning med ekologiska och närproducerade råvaror. Första gången jag gått matkurs på Arbis, men det var riktigt trevligt!

Matlagningen var inte särskilt avancerad, men flera rätter vi lagade kändes nya och fräscha och en hel del nya ingredienser dök upp. Min egen ekologiska matlagning har inte varit så mycket att hurra för hittills. Jag köper allt mjöl och alla gryn ekologiskt, men det är ungefär mitt enda systematiska eko-val. Och hur gott det än kan vara med eko-havregrynsgröt så är det ju inte nån kulinarisk höjdare...

Men, det bästa med kursen var inspiration till mer varierad eko-matlagning! Vi lagade bland annat speltrisotto (speltotto?), älggryta med vildsvinsbacon, en fluffig rotfrukts-getost-paj och en alldeles ljuvlig havtornsmousse till efterrätt. Totalt blev det åtta rätter plus ett speltbröd, inte konstigt att man fortfarande är mätt.


Titta, där växer det ju lite ekologisk mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar