fredag 9 oktober 2009

Lätt och luftigt med surdeg

Jag längtar mer och mer efter bröd som är bakat på surdeg men ändå är luftigt. Det är lätt att surdegsbaka, speciellt om man gör mer kompakta, rågiga bröd. Men för mig verkar utmaningen ligga i att inte sätta för mycket mjöl i degen.

Därför var jag extra nöjd med den här satsen. Mjukt, luftigt och gott! Tack vare honungen? Var i alla fall noga med att inte sätta för mycket mjöl i degen utan lät den vara lite kladdig. Degen jäste för övrigt jättebra, upp till dubbel storlek på under två timmar trots att jästmängden är så liten.


Maries mjuka surdegsbröd

Kväll:

1 dl rågsurdeg
0,75 dl grovt rågmjöl
0,75 dl vetemjöl
1,5 dl vatten

Blanda ihop och låt stå över natten.

Morgon:

Blandningen från gårdagen
4 dl ljummet vatten
10-12 g jäst (ungefär en fjärdedels bit alltså)
1 msk honung (eller strösocker eller sirap)
ca 13 dl vetemjöl - känn efter när degen är lagom fast! Den ska vara lös men inte jättekladdig.
1,5 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet och blanda allt utom saltet. Tillsätt vetemjölet lite i gången under knådningen. Arbeta degen ordentligt, minst 5 minuter men gärna längre. Sätt i saltet efter 5 minuter.
Jäs i ungefär två-tre timmar tills degen stigit till dubbel storlek (hur länge det tar beror lite på vilken fart det är i surdegen). Häll försiktigt ut degen på mjölat bord, och låt för allt i världen bli att knåda!! Dela degen i två och vik försiktigt ihop den till bröd. Jäs i ca 45 minuter.

Värm under tiden ugnen till 250 grader, och låt plåten som bröden ska gräddas på vara inne i ugnen och bli het. Efter jäsningen är det bara att hastigt dra över hela bakplåtspappret med brödet på den heta plåten och sätta i ugnen. Släng gärna in en isbit eller några matskedar vatten i botten av ugnen samtidigt.
Grädda 5 minuter i 250, öppna sedan luckan för att vädra ut ånga och sänk värmen till 220 och grädda ytterligare 25 minuter.

1 kommentar:

  1. Tack tack tack! Efter mängder av försök att lyckas med det rätta surdegsreceptet så hittade jag äntligen "mitt recept"
    Inga krångligheter eller hokus pokus - det blir bara så supergott som det står i anvisningarna.
    Nästa sats skall jag blanda i lite kryddor och annat gott för nu har jag hittat nyckeln.
    Tack än en gång
    Leif E

    SvaraRadera